Hallandstrafiken AB har upphandlat tjänster för telefoni och kontaktcenter för hela sin verksamhet. De verksamhetsdelar som är främst beroende av dessa tjänster är Kundcentret som bl.a. hanterar färdtjänst och sjukresor för Region Halland samt Informationsenheten som är den främsta kontaktytan för Hallandstrafikens resenärer som har frågor om sitt kollektivtrafikresande. De telefoni- och kontaktcentertjänster som man upphandlat är helt molnbaserade och ska ersätta det nuvarande systemet som är placerat i Hallandstrafikens lokaler. Detta innebär en tydlig modernisering av telefonifunktionerna och har potential för kommande utveckling av verksamhetens informationstjänster till sina kunder.

FBq Consulting har drivit behovsanalys och kravformulering inför den genomförda upphandlingen samt genomfört den genom ett så kallat förhandlat förfarande med leverantörsdialog. Leveransavtalet har efter utvärdering tilldelat företaget addCIT AB som kommer att etablera tjänsterna under vintern 2021/22.

Upphandling av telefoni och kontaktcenter